Jak zmniejszyć niedobór żelaza w organizmie?

Niedobór żelaza może mieć kilka przyczyn – warto je poznać i zastanowić się, czy nie ma się z tym problemu. Niewystarczająca ilość żelaza w organizmie może bowiem powodować wiele problemów zdrowotnych.

Przyczyny niedoboru żelaza 

Wyróżnić można tutaj cztery główne powody:
1. Niedobór żelaza w diecie, na przykład przy nieprawidłowo zbilansowanej diecie wegetariańskiej (ale także przy zwykłym, niepełnym sposobie odżywiania).
2. Upośledzone wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego. Może być spowodowane zmniejszoną kwaśnością soku żołądkowego albo dietą ubogobiałkową (oraz bogatą w szczawiany, fityniany i taniny). Może być to spowodowane resekcją żołądka, jelita oraz chorobą Leśniowskiego i Crohna.
3. Utrata krwi z powodu obfitych miesiączek, na skutek urazu lub zabiegu operacyjnego.
4. Zwiększone zapotrzebowanie przy jednoczesnej niewystarczającej podaży albo upośledzonym wchłanianiu. Zdarza się to w okresie ciąży i laktacji, u wcześniaków, a także w okresie dojrzewania.

Żelazo w diecie

W wielu przypadkach niedokrwistość wynikającą z niedoboru żelaza leczy się przyczynowo i stosuje suplementację odpowiednimi dawkami żelaza. Jednakże takie leczenie takie wspomaga się zawsze odpowiednią dietą, która uwzględnia produkty bogate w ten właśnie pierwiastek. Zawsze należy jednak pamiętać o tym, że czynnikiem ułatwiającym wchłanianie żelaza są duże ilości witaminy C. W związku z tym każdej porcji mięsa albo ryby musi towarzyszyć surówka. Natomiast do kanapki z wędliną warto dodać pomidora lub paprykę.